FAM TRIP To MeDaN / BRasTaGi / ParaPaT

Hai guys,..fuhhhhhh berhabuk blog I x update2x…sorry laa lately ni I busy sangat smpai x sempat nk blogger.. today I nak update pasal FAM Trip kami ke Medan hari tu..  27Oct hari tu I attend for invitation from Narasindo Tours “supplier Medan”.. Thank You so much PAK Sudy.. my flight details:


Perjalanan mengambil masa selama satu jam sahaja ke Medan…lagi dekat dari balik kampong I..hehe..kami agent-agent dari Malaysia kebanyakannya sampai pagi dan kami dibahagikan kepada dua buah bus. Wow.! Ramai jugak agent yang participant yer… mula-mula cuak jugak laa sebab I sorang jer wakil dari Holiday Tours,. so takot jugak xder kawan kat Medan.. but than, sampai jer sane, I jumpe Kak Noor, Kak Clarissa, Zhaff, Shah, Kak Linda & ramai lagi..semua nye satu kepale..alah..!! standard laa kan..kalo daa name travel agent, confirm depa semua ni sporting and friendly.. Bus kami ramai yang couple (husband & wife), tapi I x kesah pon sebab depa semua satu kepale…. 1st destination kami ialah mengisi perot,…waduh pak.!! Lapar bangat ni.. hahaha…kami breakfast dulu then continue tours,. Selepas breakfast, kami membuat lawatan khas ke office Narasindo Tour “supplier” yang menaja FAM trip kami.

Ni laaa office Narasindo Tours

Then Lawatan pertama kami ialah visit Istana Maimoon yang terletak di Bandar Medan,. Tour Guide kami iaitu Pak Hedro & Pak Iwan menerangkan serba sedikit mengenai sejarah pembinaan dan keturunan Raja di Istana Maimoon ni.,.

visit Istana Maimoon



Seterusnya kami menuju ke Local restaurant untuk menjamu makanan tengahari di Hotel Grand Antares.  After lunch at Medan, kami bertolak ke Brastagi dan perjalanan kami ke Brastagi mengambil masa selama 3 jam..Fuhhhhhh.! lame seyh… perjalanan yang agak lama dan sepanjang perjalanan I tido jer..hahahaa…yer laa..kepenatan beb, kene bangun pagi pagi pergi airport  so boleh laa tido puas jugak dalam bus sepanjang perjalanan tu.. 

makan durian tepi jalan..sedap.!!


wahhh..!! ni artis Hongkong nak makan durian Indon... sedap yaa Ibuk.??

Kami juga singgah ke Durian Stall tepi jalan dan berpeluang merasa durian Indonesia…ermmmmmm sedap….hahaha.. actually same jer rasa gan durian kita..hahahahaa…  Perjalanan ke Brastagi mengingatkan I pada Cameron Highland, jalan raya macam tu laa..turun bukit naik bukit, bengkak bengkok…. Cuaca di sana pon sejok seolah berada di Puncak Gunung..macam Cameron Highland jugak beb… Kami singgah di Karo Highland dan singgah di Pasar Buah yang menjual pelbagai jenis buah-buahan, sayur-sayuran dan flowers.

macam macam buah jual kat sini... Jagung rebus sedap.!! kan kak Linda? "baju merah tue"



Kami sampai di Hotel Sinabung pukul 06.00ptg waktu Indonesia.. perbezaan masa di Indonesia ialah satu jam lebih cepat daripada Malaysia.. Pukul 07.30pm masa untuk kami Dinner di Restaurant (lobby hotel), selepas tu kami dibawa pergi ke Pekan Brastagi untuk melihat sendiri aktiviti malam “nightlife in Brastagi”… malam tu I sempat lagi shopping jajan & beli local buRger..alah.! “stall” jual tepi jalan jer…ermm,..sedap laa…hikhik..

yang penting HaLaL yer..!!

wafer..!! besar & sedap..... i sempat lagi take pic gan gurl brastagi..org Batak.!! chantek kan dress up ,,,pakai batik jer.!! mampu.??

yang duduk tu bukan org batak ker..?? tu artis laa...haha
28Oct - Keesokkan pagi, kami breakfast di hotel kemudian berkumpul di tempat parking hotel dan taklimat serba ringkas dari tour guide sebelom kami meneruskan perjalanan hari ini iaitu “aktiviti memanjat gunung” iaitu Gunung Sinabung ketinggian 2.417m dan semestinya trip kali ini amat menyeronokkan dan cabaran bagi kami kerana menghabiskan 2 jam lebey untuk merendah hutan belantara  dan bukit bukau untuk sampai ke Puncak Gunung. Kami berpeluang melihat kesan kawah dan letusan gunung berapi dan menurut Tour Guide, ianya tidak aktif lagi.. Fuhhhhh.!! Selamat kami…elak meletop jer mase kami sampai kaki gunung..Mampos..!! hahaha.. 


group pic


kami menaiki van untuk sampai ke check point

get ready.!! nak panjat











Kami balek semula ke hotel dan lepas lunch & check out hotel, kami meneruskan perjalanan ke Parapat.. Perjalanan kami mengambil masa selama 3 jam dari Brastagi.. Fuhhhhh..!! memang jauh…sepanjang perjalanan kami singgah melawat air terjun Sepiso Piso “sepiso piso bermaksud PISAU” dan kami juga dapat melihat permandangan LAKE TOBA sepanjang perjalanan..

air terjun SEPISO PISO






Zaff, i, kak Nor, Kak Clarisa, Shah,.Kak Linda


mampu..?? ambek group pic kat jalanraya..... belakang "lake toba"..

Kami sampai di Parapat pada pukul 5.30ptg dan seterusnya menaiki Boat “ferry” untuk ke Samosir Island. Perjalanan menaiki boat selama 30minit dari Jetty Parapat ke Samosir Island.

naek boat g samosir island



budak2x indon,,mintak wang kertas..."Lempar uang Kertas .!! " kesian tau tgk budak2x kat sini... cara dieyowg nk mintak duet,,, kita kene buang wang kertas dalam air,...mereka akan ambek...mase ni boat kami nak gerak daa.....
 "Lemparkan uang kertas..uang kertas.!!"
Selepas makan malam di hotel, free program.. I & members2x travel agent pi merayap, kami berjalan di sekitar kampong tersebut dan menghabiskan masa kami berhibur “Karaoke” di salah sebuah tempat karaoke di situ..wah..!! balek sampai kol 2 pagi… memang syok laa.!! ..



29Oct – kami memulakan aktiviti pagi dengan melawat keliling kampong Samosir dengan menaiki basikal dan motosikal. Wahhhh..!! best nyer,…..lame x berbasikal..so sambil mengayuh basikal, kami mengambil peluang yang ada untuk melihat sendiri cara hidup penduduk tempatan di situ dan mengambil gambar sekeliling kampong. Selepas “Bersepeda” around beautiful Samosir Island, kami breakfast kat Hotel dan check out hotel.



kami bersepeda keliling kampung

semestinya..!! niat...nak berenang kat lake toba..akhirnya i dpt jugak berenang,!!

AFTER lunch, Proceed to Tomok Village and to see the Batak King's tombs "Raja Sidabutar". Disana kami berpeluang melihat sendiri cara hisup penduduk disitu, tempat ini adalah salah satu tarikan pelancongan di Parapat. kami shopping sounevir & local product di sepanjang jalan di kampung Tomok,.harga yang berpatutan laa jugak..boley tawar menawar yer,,,hehe.











kubur Raja Batak




Then after Dinner at parapat, we proceed to Medan.. yeah.!! Balek medan daaa..hahaha… perjalanan kali ini agak jauh yer… 4 jam lebey dari parapat…pehhh….jauh seyh…. Kami lunch kat parapat dan meneruskan perjalanan ke Medan. Kami berhenti kat Pematang Siantar to buy some local snacks, ting-ting, teng-teg, keropok..  Selepas Dinner kami check in kat Hotel Garuda Plaza..ermm…kepenatan….hotel kat Medan chantek TAPI dalam bilek xder wifi laa pulak…ermm.. malam tu I hangout dengan member2x agent & balek pukul 4 lebey..hahahaha…


me & staff Narasindo.....


31Oct – wake up.!! Ringgggggg…..telefon hotel berbunyi….OHMYGOD.!! im late….. I lambat bangun pagi tu, semua org tunggu I dalam bus…flight kol 9.10, Gosh…punyer laa rushing, I x sempat mandi….cuci muke & berus gg jer..hahahahaa.. hah.! padan muke faziel…sape soh balek lambat semalam..hahahahaha………….naseb bek laa semua tunggu I,.,.kalo x.! kene tinggal laa kat medan ni…hahahahahhaa… malu pon ade gak..semua member2x travel agent daa menunggu lam bus…haha..


sempat lagi "body massage" kat airport....Tq zaff belanje...
nak habiskan duet rupiah kate nyer.... hehe



Proceed to airport & uruskan luggage dan pembayaran airport tax (7500 Rupiah) then flyyyyyyyyyyyyyy ..alhamdulilah.. selamat sampai di Malaysia pukul 11.10am..



12 comments:

Unknown said...

best2.. aku mampu dalam malaysia je.. kene cari sponsor ni..haha

Mohd Faziel said...

ahhahahaha..jom ikot aku g jogja 21jan..chinese new year kan cuti 2 days... jom... bersama pelakon shahz jazle..

Azlinda @ Mak said...

Ok..bagus jalan ceritanya...keep up the good writng style...terhibur mak membaca nya...

Mohd Faziel said...

hehehe semesti nya laa mak..
kenangan manis... next time kter g fam trip lagi k...

Firdaus said...

Best x sabar2 nk pegi ni :)

Mohd Faziel said...

huhuhu...yups medan best..! hope korang enjoy nanti k...nightlife pon best kat medan...i suke...

K. Aniess said...

Tq banyak infomation dapat... Mcm bestt tempat tu

k. aniess said...

very sweet your hair this time... :)

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

elisa said...

cobalah berwisata dengan kami..
kami akan bantu anda..
kami memiliki driver yang berpengalaman..
driver kami dapat merangkap sebagai tour guide anda tanpa TAMBAHAN BIAYA apapun..
hubungi kami di +62852-6283-1660 atau +62852-9700-0264
atau klik website kami http://medanstarrentacar.com/

hamzah saragih said...

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
(1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
--------------------------------------------------------------------
DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE





Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : +6282160211106
Email : hamzahsaragih@ymail.com
Web : http://hamzahsaragih.blogspot.com
Facebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah Saragih

dabaihle said...

Casino (Las Vegas) - MapYRO
Casino (Las Vegas). Distance. 구미 출장안마 7.0 mi. (16.9 km). Casino. Location. North 전라남도 출장마사지 Las Vegas, NV 의정부 출장마사지 89122. United 영천 출장마사지 States. 대전광역 출장안마 Map. Las Vegas, NV.