SINGAPORE & JOHOR BAHRU @ VACATION WITH MYFREN

November 13- tahun lepas, kami (kaery, apish, mann & faziel) menghabiskan mase cuti hujung minggu utk melawat negara jiran iaitu Singapora Kota Singa,,Niat kami utk melancong ke Singapore sememangnya telah dirancang dan asal cadangan dari siapa lagi kalau bukan i...huhuhuhu..hari jumaat 13/11, kami bertolak dari Johor Bhru pagi Jumaat, perjalanan mengambil masa selama 3jam lebih dari Kuala Lumpur..menaiki kereta Kaery "myhousemate". sampai sahaja di Johor Bahru tghari, kami teros pergi ke Hotel J.A Residence for check in.

Hotel 2, i dapat rate RM90 jer smlm..i kan org travel agent, ofcoz laa dpt special rate..ermm.! penat nye laa wlaopun i x drive..kesian Kaery drive..kami plak tdow..hihi3..kami mmg bercadang stay kat J.B sbb hotel kat Singapore mahal..even budget hotel or 3 star hotel, RM300 semlm... nk jimat.! bek dok jb jer,..better.!! Petang 2 kami rest dlm bilek,, then mlm kami merayap pergi Danga Bay,, Kaery & Mann x penah g j.b, that y kne laa bawak mereka pergi Danga Bay,,salah satu tempat yg wajib dipergi kalo sampai ke J.B.. bagi i, Danga Bay x laa best maner pon.hahahhaha..mlm 2 kami round2x area Danga, yg paling best men FunFair kat Danga,,

Usha2x akak 2, i dapat laa anak patung "cute".Tq AKAK...hihi..awak chantek laa... hahahahah..ayat usha nk dptkan patung,,,mlm 2 jugak kami jumpe Zaidi "Zaza" my ex roomate mase kat poly dulu,.,'makin boroi perot ko zaidie"hahahhahahahahhahahah...opss...sorry..

Malam tu jugak, kami sebelum pi Danga, makan malam kat Hard Rock Sg Sigek, entah laa nape org jb panggil tempat 2 Hard Rock..i tengok tempat 2 macam "benteng Satok Kuching tempat org makan mee kolok srawak,,ermmm nyaman ko" hihi..jgn anda bayangkan hard rock erk, tempat org panggil hard rock 2 macam HARUK ada laa..hahahaha..mkn kUPANG bakar & ikan pari bakar kat situ mmg sedap..belakang hotel kami jer..jalan kaki jer U....HIHI.. KAMI melantak sampai order 2x..ish2x, kaery laa kuat cgt mkn,...hahahhahahhaha...opss...salah.. mase mkn 2, i teringat mase hangout gan Beary & Pendy, lepas kami ngk movie,kmi makan kat situ..start 2 laa i tau tempat 2 ada jual ikan bakar yg sedap..hihi.

November 14- Hari ke2, kami bngun pagi then breakfast kat hotel.. hari 2 kami tglkan kete Merc si Kaery kat hotel jer..then kami ambek bus dari Jb Sentral teros ke Singapore. Bus kami berhenti kat station Kranji, fare 1.5 Dollar Singpore jer...murah jer..dari Kranji kami ambek MRT pergi ke Orchad Station.. Actually, for me ambek public transport kat Singpore lagi senang kalo compare gan K,L sbb station kat sane dekat2x then interchange pon senang,, X macam k.l, kalo interchange monorail ke Star or Putra, kne jalan kaki..jauh lak 2..tapi kat Singapore x macam 2, that y i ckp kat sane lagi senang..
        Hari 2, kami melawat The Merlion , Sir Stamford Raffles Memorial, Supreme Court, City Hall, Chinatown, Little India,.

Untuk pergi kesemua tempat tersebut, kami cuma menaiki MRT & LRT..Sememangnya mudah dan pantas untuk kami bergerak, dan yg paling penting tambang yg murah,,budget traveller. hihihi..
        APA yang menarik nye, kalo g singapore naek MRT & LRT, even kter daa beli ticket, Let say laa "$2" THEN ticket 2 kter leh refund balek n duet dapat balek $1. memang bagus...x rugi pon. wah.!! promote Singapore nampaknyer i..hahahhaha..Makanan kat singapore agak mahal laa kalo compare malaysia..Duet dieyowgkan mahal,,, Goreng Pisang 10pcs RM4 lbey duet Malaysia tau..hahahahhaha..
        Mase kami pergi Singapore hari 2, kami tukar duet RM50 jer,,dalam $20 lebey laa..u SEE.!! kami x bawak duet banyak pon..makan pon kami just beli goreng pisang, jajan-jajan.. kami x mkn nasik,.. sbb mmg kami plan nk makan mase balek JB jer..

Petang 2 jugak kami ber4 pergi IOI ORCHAD.. BEST,,besar laa shopping mall 2..hihi..tp x shopping pon..window shopping jer laa..hihihi..

Atleast kami pergi jugak kan..bak kata or, "alang2x daa g singapore, so bek kami pusing2x, janji puas" hihihi.. Mlm, kami balek ke JB then check in kat satu lagi Hotel.. Tropical Inn Hotel, x jauh dari Landmark... Naseb bek Mr Wong bagi rate murah kat i...yer laa kan.kje travel agent, dapat laa RM100 p/p/n with breakfast..
Malam 2,selepas check in hotel & berehat sekejap kat hotel 2, kami pergi ke Senibong Village, salah satu tarikan pelancongan makanan di Johor. Apa yg menarik nya, kawasan tersebut terletak di Selat Tebrau..view yg menghadap ke Singapore..kami makan nasik lemak paling famous kat Senibong & makan seafood.. ermmm...sedap.kan kaery? mlm 2 juga kami pergi Pasar Pandan, macam uptown kat KL laa...sempat agi shopping beli Tikar utk kat rmh sewa..murah laa.!! murah dari kat NILAI..

November 15-pagi AHAD tu, selepas breakfast kat Hotel, kami check in kol 11 lbey then gerak balek ke kl, OTW kami balek, sempat singgah kat Air Hitam beli barang2x hiasan rmh,,rumah laa jugak. alang-alang kan.beli jer laa... nk hias rumah kami, hihihi.. mase balek 2, kami kami singgah Dtaran Pahlawan & visit AFAMOSA, wah.!! ni baru betol2x travel kan.. hihihihi..kami sanmpai kl mlm.. kepenatan dan semestinya trip yg menyeronokkan sbb puas berjalan..3 in 1.. Kami dapat g Singapura, Jb n Melaka..

Zuhairi Md Zan . said...

berjalan je dia . haha

Mohd Faziel said...

huhuhuu...my hobbies..gagaga..wei, jom pi sarawak..