MenCiNTai Vs DiCinTai..??

Mencintai atau Dicintai.? Mane satu pilihan anda ?.. adakah kita memilih untuk mencintai ataupun dicintai.? Baiklah, This week, I nak mengupas isu cinta laa plak..  hehe..pasal cinta ni TeMan x berapa arif sangat tapi setakat memberi  sedikit pendapat, boley laa…
Dalam kehidupan kita seharian, selagi bergelar manusia dimuka bumi ini, perasaan cinta pasti wujud.  Kita x boleh lari dari rasa cinta. Cinta yang ingin I ungkaikan disini ialah cinta sesame manusia…sebut pasal “Cinta”, errmmm pasti semua pernah ada rase cinta.. x kira lah cinta monyet zaman sekolah or cinta zaman study kat U or kolej.. masing masing ada pengalaman bercinta..betol x?  I bukan lah nak share pasal kisah cinta I tapi nak bagi pendapat mengenai cinta.  

Mencintai Vs DiCintai.?
U nak mane satu.?? Sudah tentu lah kita memilih kedua-duanya, betol x? ofcoz laa kita nak mencintai dan kita juga ingin rasa dicintai..TAPI…BAGAIMANA  pula kalau kita Cuma MENCINTAI.??? Ataupun kita Cuma DiCintai?? Hah.. apa yang patut kita lakukan..? Tepuk dada, Tanya Minda..
 “Betapa indahnya apabila kita mencintai seseorang walaupun si Dia tidak membalas kembali cinta kita Tetapi Betapa bencinya hati apabila seseorang begitu mencintai kita tetapi kita tidak menyukainya”

Mencintai walaupun tidak dicintai.! Situasi sebegini kadangkala membuatkan kita rasa diri kita bukan milik dia., kita rasa maruah tercabar dan  adakala kita rasa “aku x layak untuk dia”.  Bukan senang untuk kita mencintai sebab perasaan itu x leh kita nak tipu. Semakin hari perasaan cinta kat seseorang semakin mendalam TAPI mengapa perlu kita mencintai orang yang tidak mencintai kita?? Mungkin betol kata pujangga, bila hati daa cinta, x kesah la.. biar bertepuk sebelah tangan sekalipun, cinta itu cinta.. Bukanlah salah untuk kita mencintai, pasti ada sebab mengapa kita mencintainya sepenuh hati. Kata orang, mencintai tidak semestinya kita memiliki. Yes., betol.! Adakala kita berpegang pada prinsip tersebut. Biar.!! Peduli ape orang kata, kalo daa rasa cinta, so go on…g mampos laa ape org nak kata.!!  feeling feeling sorang pon xper..haha..oops…tetibe ketawa laa plak.. Cinta ni memang pelik.. kan..?
Dicintai walaupun kita tidak mencintai..! situasi sebegini kadangkala membuatkan kita rasa diri kita dihargai dan disayangi. Bukan senang untuk membuatkan dan meyakinkan seseorang itu mencintai kita. Dalam situasi sebegini, si Dia pasti memberi cinta yang begitu mendalam terhadap diri kita dan kesetiaan pada kita. Orang yang dicintai adalah peribadi yang disenangi, dirindukan, dan membuat orang lain bahagia saat berada disisinya. Sifat-sifat baik ini akan membuat orang lain menyayangi anda dan anda bertuah sangat sebab Dicintai.
Dengan dicintai kita menjadi orang yang sangat bahagia.
Dengan disayangi kita menjadi orang yang sangat dihargai.
Dengan dilindungi kita menjadi orang yang sangat aman dan tenang.
Mencintai orang yang mencintai kita merupakan kebahagiaan.
Menyayangi orang yang menyayangi kita merupakan kebersamaan.
Melindungi orang yang melindungi kita merupakan saling menjaga.


5 comments:

miss ct said...

Cintai ALLAH dan RASUL ada sebaik2nya...wallahuallam

mygirlz said...

my dear brader Tengku, ade org ckp "Belajarlah untuk mencintai& menikmati betapa kte dicintai tp janganlah pernah mengharapkan org lain utk mencintai kte spt kte mencintai dia..Bla kte memberi cinta tanpa memikirkan balasan 1 day kte akan jumpa cinta yg jauh lbh indah dr skrg.

Mohd Faziel said...

yes corectly...betol tu Mss Ct... Cinta kpd Allah yang Esa dan Rasul junjungan adalah UtaMa...

Mohd Faziel said...

wow...best words akak,...sye suke.. "bila kte memberi cinta tanpa memikirkan balasan 1day kte akan jumpe cinta yg jauh lbh indah dr sekarang"..sesungguhnya jodoh itu Tuhan tentukan.. ....sye suke wors akak...like like..nk post laa kat fb..copy erk..hehehehe

mygirlz said...

heheheeeee...copyrite nih...remember 1 thing stp org dh ditentukan jodoh masing2..cuma cepat @lambat je jodoh dtg tp xslh klu kte berusaha nk dptkan jodoh kte tu klu kte rasakan die btul2 utk kte...